Scafandrii Citizen Promaster Marine Aqualand BN20nu sunt o noutate, așa că voi recunoaște de la bun început că au ajuns în recenzia de astăzi mai ales pentru că îi caut cu nerușinare de multă vreme (și de fiecare dată când rearanjez vitrina nu mă sfiesc să îi "mângâi" puțin, bineînțeles cu mănuși). Și astfel, o analiză mai amănunțită a fost pur și simplu inevitabilă.
Citizen Promaster Marine Aqualand BN20 ca o moștenire a primului Promaster
Să începem pentru astăzi in medias res. Citizen produce ceasuri de scufundări profesionale de peste 30 de ani. Mai exact, din 1989, când a lansat primul ceas cu quartz ana-digi din lume cu un indicator de adâncime care utilizează un senzor electronic - AQUALAND 200m DEPTH METER.
Și nu a fost nici pe departe singura premieră pentru gigantul japonez Citizen. Numai în Japonia, a fost primul ceas cu dată, urmat de primul ceas Parashok rezistent la șocuri și de primul ceas japonez rezistent la apă. La nivel mondial, a impresionat cu primul ceas din titan sau cu primul ceas cu energie solară. De asemenea, a câștigat la limită și locul întâi cu un ceas cu cronometru GPS. Iar în 2020, el este creditat cu primul ceas de scufundări cu GPS alimentat cu energie solară din lume.
Citizen a lansat Promaster Marine Aqualand BN20 în 2019, la exact 30 de ani de la primul Promaster. Prin urmare, colecția include o ediție limitată de 6.000 de bucăți pentru a marca această aniversare semnificativă. Actualul model de scafandru nu mai are un afișaj digital, iar din punct de vedere al designului este, de asemenea, propriul său maestru. Cu toate acestea, este indicatorul de adâncime care se referă la primul său strămoș.
Așa-numitul design Pepsi este o denumire pentru o schemă de culori care imită (doar accidental) logo-ul celebrei băuturi îndulcite. Totuși, originile designului se află în 1955, când Rolex a lansat modelul GMT Masters pentru piloți, care a primit iconica lunetă albastră și roșie. Acesta din urmă a fost conceput pentru a sublinia funcția de a indica ora într-un fus orar diferit, astfel încât culoarea roșie reprezenta orele de zi, în timp ce culoarea albastră le reprezenta pe cele de noapte. Cu toate acestea, aspectul culorii a provocat un astfel de boom, încât îl vedem și astăzi foarte des pe ceasurile sport.
Efectul pe care îl oferă acest ceas, fără exagerare, m-a dat pe spate. Pepsi este un element de design distinctiv și plăcut de jucăuș în sine, dar cantitatea de detalii, măiestria, dimensiunea și adâncimea ceasului și caracterul său sportiv general funcționează atât de bine împreună încât ar fi greu să găsești un ceas plin de caracteristici cu o expresie atât de echilibrată. Ei bine, poate din nou cu Citizen.
Ceasul este conceput pentru scafandrii profesioniști și este adesea folosit de către scafandri. Acesta este aspectul de design atât al dimensiunii ceasului, cât și al extensiei curelei de scufundări, datorită căreia ceasul se potrivește frumos pe mâneca unui costum de scufundări.
O extensie de curea din silicon poate fi găsită în ambalajul fiecărui model BN20. Cureaua, în ciuda grosimii sale, este foarte flexibilă și, după ce o încercați pe mână, veți descoperi că este, de asemenea, foarte fină și catifelată. Încuietoarea extinsă a primit o semnătură, un detaliu frumos care sporește impresia ceasului.
Cu o dimensiune medie de 47 mm și, mai ales, o grosime de 16 mm (uitați-vă la adâncimea cadranului...), este o piesă mai mare, dar totuși nu "morbid de obeză". Și datorită anselor mai scurte și a lungimii de 50 mm, este un ceas foarte ușor de purtat chiar și pentru domnii care nu au încheieturile mai mari. Pentru domnii cu încheieturi late, vă reamintesc de existența lui NB600, de anul trecut, care se simte foarte masiv la încheietura mâinii).
Carcasa este realizată din oțel chirurgical de înaltă calitate, ceea ce, desigur, adaugă greutate (aici, pentru domnii cu încheieturi mai mici, care preferă un ceas mai mic și mai ușor, recomand, de exemplu, minunatul NY010 din titan). Finisajul carcasei este periat, fără luciu și fără accente inutile, de care ceasurile pur sportive nu au nevoie. Doar butoanele, indicatorul de adâncime și coroana sunt lucioase, care sunt atât de discret accentuate vizual.
Sticla este vizibil de groasă, pregătită să reziste la adâncimea de 200 de metri la care este construit și certificat oficial ceasul. Rezistența ridicată la apă este susținută atât de construcția mai solidă, cât și de coroana filetată, de capac și de butoanele de resetare a indicatorului de adâncime.
Scafandrii certificați, cu alte cuvinte Diver's, trebuie să îndeplinească standardul internațional ISO 6425, în cadrul căruia fiecare piesă individuală este supusă unor teste riguroase de durabilitate. Acestea trebuie să poată rezista la presiuni de până la 250 de metri adâncime (pentru modelele cu 200 M), să îndeplinească standardul pentru magnetism și rezistență la șocuri și sunt testate pentru rezistența la coroziune și durabilitatea brățării, de exemplu.
Probabil că este dezamăgitor pentru mulți oameni când citesc în parametri că sticla este minerală. Cu toate acestea, acesta are avantajul incontestabil de a fi mai rezistentă (și, prin urmare, mai rezistentă la spargere) și nu reflectă lumina la fel de mult ca safirul. Și, prin urmare, lizibilitatea este mai bună. În ceea ce privește rezistența la zgârieturi, mineralul poate fi și el un jucător destul de durabil. Personal, port Citizens cu minerale în fiecare zi, izbindu-mă în toate și caut în zadar (până acum) fire de fisuri pe sticlă.
Instrument de scufundare pur
Principala atracție a ceasului Citizen BN20 este, desigur, indicatorul de adâncime menționat mai sus, care este literalmente de neratat. Se profilează la ora 9 și pare periculos... Seamănă puțin cu țeava unui vechi tun Gatling (așa trebuie să fi spus și iubitorii de western ;)). Pe urmă, la ora trei, găsim un senzor de apă mult mai discret.
Două ace sunt conectate la indicatorul de adâncime pentru a indica adâncimea scufundării. Acestea se deplasează pe o scală care începe la ora 3 (care marchează 0 metri), care continuă în sensul acelor de ceasornic până la ora 2 (unde vedem adâncimea maximă de 70 de metri).
Odată ce ați atins cel mai adânc punct al scufundării și începeți să urcați din nou, unul dintre ace va rămâne "în spate", în timp ce celălalt ac, mai mare, continuă în funcție de adâncimea curentă. Ceasul își va aminti cea mai adâncă scufundare numai dacă rămâneți la o adâncime minimă de 1 metru timp de 3 minute sau mai mult (și un minut este suficient la peste 8 metri). Pentru o ilustrare, puteți viziona un videoclip cu un alt model Promaster care funcționează pe același principiu.
Ceasul va monitoriza, de asemenea, rata de ascensiune pentru scafandru. De îndată ce scafandrul începe să urce la o viteză mai periculoasă de 9 m pe minut, o alarmă va suna (din păcate, nu am cum să testez în practică pentru a transmite sunetul).
Fiind un ceas solar, orice greșeală, cum ar fi descărcarea ceasului în mijlocul acțiunii, este asigurată. În interior funcționează un mecanism Citizen J250, care, atunci când este încărcat complet cu lumină, va dura aproximativ 11 luni până la următoarea încărcare. De fapt, puteți vedea nivelul de încărcare al ceasului uitându-vă la cadran (indicatorul de la ora 9).
Așa cum dictează tradiția ceasurilor de scufundări, BN20 dispune de o lunetă tipică pentru scafandri (60 de clicuri) cu marcaj de 20 de minute și punct zero luminescent, fără de care nu ar fi un adevărat ceas de scafandru. Același lucru este valabil și pentru lizibilitatea și luminozitatea exemplară care se revarsă de pe indecși și ace. De exemplu, mi-am scos piesa de test din cutie după o lungă perioadă de timp în care a fost depozitată, iar apoi a stat lângă mine sub lumina simplă a biroului timp de zece sau cincisprezece minute. Totuși, odată ce le-am scos pe ușă și le-am itrodus în întuneric, strălucirea orbitoare și verzuie a fost aproape prea greu de suportat.
Concluzie
De fapt, caut în zadar ceva care să mă deranjeze în vreun fel la BN20. Duritatea prelucrării? Pentru un model sportiv care ar trebui să fie în primul rând funcțional și durabil, perfect adecvat, mai ales având în vedere prețul. Iar sticla minerală a fost deja menționată și aici (sau aveți o altă părere?). Și designul? Tradițional, simplu și spectaculoas pe toate planurile. Din nou - nimic de care să ne plângem.
Gândul la BN20 m-a făcut să mă gândesc în cele din urmă. Scufundările au fost un stil extrem de popular timp de decenii și, în mod clar, are sens. Sunt funcționale, durabile, sportive, atractive și așa mai departe. Totuși, aceasta este o explicație destul de superficială.
Adevăratul motiv, cred, se află puțin mai adânc, poate chiar în sentimentul pe care scafandrii îl pot insufla în inimile și venele iubitorilor de ceasuri. Ele evocă posibilitatea aventurii și vorbesc despre un fel de neînfricare și curaj de a se aventura dincolo de limitele confortului. Desigur, nu toți cei care cumpără un ceas de scafandru vor face scufundări cu el. Dar impresia pe care o transmit este probabil exact motivul pentru care le dorim atât de mult.
Iar Citizen este excelent la scufundări (și la servirea unei atmosfere aventuroase), lucru de care nu trebuie să vă conving pe majoritatea dintre voi.
Utilizăm cookie-uri pentru a asigura funcționalitatea site-ului web și, cu acordul dumneavoastră, pentru a personaliza conținutul site-ului nostru web. Făcând clic pe butonul "Înțeleg", sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor și cu transferul datelor privind comportamentul pe internet pentru afișarea de publicitate direcționată pe rețelele sociale și pe rețelele de publicitate de pe alte site-uri.