Clasice pentru bărbațiBărbați
Clasice de damăDame
SmartwatchuriSmart
Branduri
Altele
Taguri: Despre marcă | Alpina | Clasice | Tradiționale
9.6.2022 | 13 MIN
Brandul elvețian Alpina nu are o poveste clasică de basm. Istoria sa este complexă și a trecut atât prin lumina reflectoarelor, cât și prin comă orologieră. Cu toate acestea, astăzi oferă ceasuri sport de lux de cea mai înaltă calitate. Și la un preț accesibil. Ce a salvat Alpina de la o condamnare sigură și de unde a apărut celebrul triunghi roșu?
Brandul orologic Alpina nu a fost fondat de un ceasornicar care își dorea doar un trai mai bun și un atelier cu teren propriu. Există o idee mai profundă în spatele creării acestei legende a ceasurilor de sport: o viziune de unitate și cooperare. Pentru sfârșitul secolului al XIX-lea însemna bătălii competitive. Întreprinderile mici și independente nu aveau nicio șansă de a concura cu marile companii. Gottlieb Hauser, un ceasornicar independent din Winterthur, a descoperit acest lucru. După ani de muncă grea, s-a săturat și a fondat "Vereinigung der Schweizer Uhrmacher" (Asociația ceasornicarilor elvețieni) la 8 mai 1883. Scopul asociației era să unească ceasornicarii și, prin această unitate, să negocieze condiții mai bune de cumpărare cu furnizorii, prețuri mai bune pentru produse.
Inițial, scopul asociației a fost dublu: 1) găsirea unui producător de ceasuri și accesorii de înaltă calitate pentru ceasornicari, 2) negocierea unor condiții mai bune de cumpărare în grup.
Așa-numitul principiu Alpinist: să unească forțele industriei elvețiene a ceasurilor și să obțină cea mai înaltă calitate și inovație tehnică în producție, în cele mai favorabile condiții.
Era ceva nou la acea vreme, iar furnizorii nu aveau încredere în noua grupare, bineînțeles. Prin urmare, pentru primii doi ani, Gottlieb Hauser a trebuit să plătească un "depozit de garanție" personal de patru mii de franci elvețieni. Orice ceasornicar care avea sediul în Elveția putea deveni membru al "SUG" ("Schweizerische Uhrmacher-Genossenschaft"), așa cum a trebuit să fie redenumită compania în 1886. Taxa de înscriere a fost de cinci franci elvețieni și un depozit de garanție de 500 de franci elvețieni. Membrii se numeau Alpinisti și toți credeau într-un principiu comun - Alpinist.
Fondatorul Alpina, Gottlieb Hauser
Fuziunea a adus rezultate și sinergii. În scurt timp, este lansată propria rețea de distribuție a companiei și începe dezvoltarea propriilor mecansime. Semifabricatele, denumite ébauches, au fost produse pentru prima dată la fabrica din Geneva a Alpina Ébauches, deținută de Duret & Colonnaz. Ceasurile au fost apoi asamblate la Straub & Cie, o fabrică din Biel (Bienne) condusă de Jacob Straub, unul dintre cei mai importanți membri ai asociației. Această colaborare a fost cea care a determinat mutarea sediului central al companiei la Biel.
Din întâmplare, nu toată lumea a fost mulțumită de succesul asociației. Alți angrosiști au încercat să submineze bunul renume al companiei, iar producătorii de ébauches și-au vândut chiar și produsele la prețuri de dumping (sub valoarea de producție). Asociația a fost ajutată doar de un impuls puternic din partea pieței germane în creștere, unde a obținut o reprezentare oficială.
Răspunsul pozitiv la calibrele proprii ale companiei, pe care aceasta le-a prezentat la Expoziția Mondială de la Paris din 1900, a fost un bilet bun pentru secolul următor. La sugestia lui Jacob Straub, marca Alpina a fost înregistrată (1901), iar compania a primit un nou nume: Union Horlogère (U.H.) - Association Horlogére Suisse.
La acea vreme, companii precum Minerva și Kurt Frères (mai târziu Certina) erau, de asemenea, membre ale Union Horlogère. Alpiniștii au văzut un mare sens în munca lor, iar cooperarea le-a adus o creștere constantă a profiturilor. Prin urmare, nu le-a fost teamă să își extindă gama de activități și reprezentarea în alte țări - Germania, Austria, Olanda, Ungaria, Italia, Belgia, Spania. O călătorie de cincizeci de zile în Rusia a lui Gottlieb Hauser și a fiului său, în 1903, a adus multe comenzi noi și o înmulțire a profiturilor.
Manufaktura Straub & Cie. în Biel
Începutul noului mileniu a fost marcat de apariția unor nume mari și puternice. Bine că a făcut acest lucru, altfel am fi avut doar SUG sau U.H. Compania a trebuit să cedeze tendinței și să aleagă un nume scurt și atrăgător care să se vândă bine. Bineînțeles, acest nume este Alpina, iar compania și l-a oferit pentru a 25-a aniversare în 1908. Dar pentru a asigura prestigiul, numele Alpina a fost folosit doar pe câteva dintre cele mai bune calibre și pe ceasurile care le conțin. De altfel, arcurile fine sau volanele de compensare pentru acestea au fost furnizate de legendara companie Breguet..
Doar cele mai bune calibre și ceasuri ale companiei puteau purta numele Alpina. Astfel, brandul Alpina a devenit un simbol de prestigiu. Se spune că Alpina a realizat chiar și un calibru pentru un ceas Rolex, dar a dorit ca acesta să poarte numele Rolex, nu Alpina.
Iar un nume puternic necesită un logo puternic. Așa este, de aici provine faimoasa emblemă Alpina. Un triunghi de culoare roșie cu un cerc interior reprezentând cadranul ceasului. Alpina și-a găsit inspirația în Matterhorn, unul dintre cei mai faimoși munți care se înalță deasupra Zermatt.
A fost o perioadă fericită pentru companie. Comitetul se întâlnea de mai multe ori pe an, rezolvând disputele dintre membri, introducând noi brevete, iar la congresul anual alpiniștii puteau discuta despre noile evoluții din lumea orologeră și puteau crea rețele. Până la sfârșitul anului 1909, Alpina Union Horlogère avea fabrici în Biel, Besançon, Franța, și Glashütte, Germania. Pe lângă calibre, Alpina era renumită și pentru că stăpânea o complicație orologieră dificilă pentru acea vreme, calendarul perpetuu. Acesta a fost adăugat la ceasurile sale de buzunar începând cu 1910.
A urmat Primul Război Mondial. Elveția era, desigur, neutră, dar Alpina Union Horlogère a furnizat cronometrele sale Triplei Alianțe (din 1913, acestea au fost echipamente standard ale marinei germane, de exemplu) și, prin urmare, a fost inclusă pe "lista neagră". S-a făcut un nume atunci când a câștigat o medalie de aur la Expoziția Națională Elvețiană din 1915. Chiar și așa, compania a rămas sub supravegherea membrilor Troicii până la sfârșitul războiului.
Filiala germană din Glashütte a devenit independentă. Dacă vă întrebați care a fost soarta sa, răspunsul scurt este că produsele sale au reușit să concureze chiar și cu nume orologiere precum A. Lange & Söhne. Acesta din urmă a dat în judecată chiar și Alpina din Glashütte, dar fără succes. Cu toate acestea, recenziile negative și lipsa de interes pentru ceasurile de lux au dus la dizolvarea în 1922.
După încheierea războiului, Alpina Union Horlogère a devenit foarte respectat în Europa și putea fi cumpărat de la 2000 de comercianți. Așa că este logic ca Alpina să încerce să-și introducă ceasurile pe piața americană. Dar prima călătorie în America de Nord nu a fost un succes. A făcut o a doua încercare de a pătrunde în 1928, când a încheiat un parteneriat cu Gruen Gilde. Gruen avea o bună rețea de distribuție pe continentul american și era, de asemenea, dornică să își introducă produsele în Europa. Dar nu a avut prea mult succes acolo. Nimeni nu cunoștea brandul, iar prețurile mari pe care le practica nu au fost primite cu entuziasm.
Gruen și Alpina au fost, de asemenea, parteneri cu Hermann Aegler, care a făcut afaceri în Biel sub numele de "Manufacture des Montres Rolex & Gruen Guild A.". Aegler a fost apoi unul dintre principalii furnizori de mecanisme - nu numai pentru Gruen, ci și pentru Rolex. Acesta este motivul pentru care, de exemplu, același calibru 877 a fost folosit la Rolex-urile Prince și Alpina-Gruen Tecno la începutul anilor 1930. Atât Alpina, cât și Gruen aveau propriile interese, iar asocierea în participațiune nu a adus beneficiile așteptate. Hermann Aegler însuși a contribuit și el puțin la moară, favorizând din ce în ce mai mult Rolex în vânzările sale.
Rolex Prince și Alpina-Gruen Tecno cu același calibru 877
Mai mult, această legătură nefericită pare să fi fost afectată de efectele Marii Crize. Colaborarea cu Gruen și, prin urmare, cu Aegler, a fost încheiată în 1935. La acea vreme, Alpina era deja condusă de succesorii lui Gottlieb Hauser și Jacob Straub: Gottfried Peter (director de bancă în Biel) și Louis Straub (ceasornicar în Biel).
Dacă aveți impresia că istoria Alpina este destul de complicată, aveți dreptate. Am putea trece ușor peste această paranteză, dar dacă vă întrebați cum a ajuns emblema Alpina (triunghiul roșu) în Germania, trebuie să ne întoarcem la Primul Război Mondial. După cum am menționat, Alpina furniza ceasurile sale membrilor Triplei Alianțe (de exemplu, Germania) la acea vreme și, prin urmare, era monitorizată îndeaproape de către membrii Triplei Alianțe. Pentru a supraviețui, s-a divizat în trei companii independente. Filiala germană, aflată inițial la Eisenach, a ales numele Dugena (Deutsche Uhrmacher-Genossenschaft Alpina). Supravegherea strictă a devenit din nou relevantă în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în măsura în care companiei nu i s-a permis să folosească numele Alpina în Germania. Astfel, "Alpina" dispare din numele Dugena, dar emblema Alpina rămâne. Dugena a continuat să își producă propriile produse și să își construiască un nume independent. Și, în ciuda multor probleme, Dugena este și astăzi în Germania - și încă cu sigla Alpiner. Dar să revenim la Elveția, la Biel și la Alpina.
Dugena are o versiune a emblemei Alpina în logo-ul său
Căile Alpinei au fost diferite, dar în cele din urmă au dus la destinația corectă. Un ceas sportiv. Această legătură inseparabilă a început în 1933. Atunci a văzut lumina zilei ceasul de mână robust "Block Watch" ("Block Uhr"). Avea o carcasă din oțel și o coroană complet nouă (Brevet 1464), pe care compania o brevetase. Potrivit producătorului, era aproape imposibil să se rupă sau să se piardă și era mai rezistentă la praf datorită unui sigiliu inovator.
Un nou tip de coroană patentat de Alpina
Din această primă mișcare sportivă, în 1938, s-a născut o legendă - Alpina 4. Numele nu a fost întâmplător, numărul 4 a reprezentat și încă mai reprezintă cele patru calități esențiale ale unui ceas sport pe care Alpina le-a definit.
Cele patru calități esențiale ale unui ceas sport:
Da, simplu până la geniu. Și esențial pentru Alpina. O mișcare care a asigurat eticheta "sportiv" care a dăinuit până în prezent. Este aproape necesar să adăugăm aici că Alpina 4 a fost echipat cu celebrul calibru 592 de la acea vreme, cu înfășurare manuală. A fost considerat unul dintre cele mai fiabile calibre ale vremii și a servit timp de câteva decenii tocmai datorită fiabilității sale. Acesta poate fi găsit în Alpina 70 (lansat cu ocazia celei de-a 70-a aniversări a Alpina în 1953), Standard (1958) sau Tropic Proof (un ceas sport elegant din 1968).
Primul mecanism automat a fost produs de Alpina în 1948. Se numea 582, dar era cunoscut sub numele de P82, avea un mic subcadran pentru acul secundar și o rezervă de putere de 40 de ore. Dar primul ceas de mână sport cu încărcare automată a apărut abia în 1957 - purta numele strălucitor de President și conținea calibrul 584 cu 17 pietre, supranumit "Hammerautomatik".
Treptat, nemulțumirea femeilor începe să se facă auzită - cum se face că ele nu au propriul lor mecanism automat, mai mic, și propria lor colecție de ceasuri? Discriminarea este inacceptabilă, suntem în 1963! Astfel, Alpina a creat pentru clienții săi de sex feminin colecția Comtesse, care a supraviețuit până în prezent. Datorită colaborării reînnoite cu Gruen, acesta oferă cea mai mică (și cea mai puternică) mișcare Alpina de până acum, 362, cu un rotor care se rotește în ambele direcții. Doar ce e mai bun pentru doamne.
Modelul pentru femei Alpina Comtesse din 2019
Ceasurile sport, realizate de Alpina Union Horlogère cu renumita precizie elvețiană, au fost populare și au devenit adesea alegerea sportivilor profesioniști. Compania părea să știe ce face. La sfârșitul anilor 1960, de exemplu, a introdus ceasul de scufundări Alpina Diver 10 Seastrong și a continuat să producă calibre mecanice interesante.
La fel ca multe alte companii elvețiene de ceasuri (și nu numai), aceasta a suferit un cutremur considerabil odată cu apariția revoluției quartzului. Dar aceasta a fost doar o parte din probleme. Brandul nu a reușit să răspundă la noile tendințe și mode. În 1972, proprietatea majoritară a trecut de la familia Straub la frații Gerl din Köln. Câțiva ani mai târziu, acționarii au transferat-o către Montana Uhren AG.
Și atunci, "spiritul alpin" este cel mai afectat. El se clatină și nu știe ce să facă. Nu are nicio direcție, iar marketingul clar de odinioară, "a face ceasuri sportive grozave", devine o frază goală. Proprietarii germani sunt departe, iar încercările de a restabili gloria brandului eșuează. Și nici măcar un ceas de scufundare grozav nu va împiedica compania să se înece în cifrele roșii.
Alpina supraviețuiește și, la sfârșitul mileniului, mai degrabă trăiește...
Ceasul de la Alpina este emoționant. Mai este un minut până la ora douăsprezece când antreprenorul olandez Peter Stas decide soarta brandului cu triunghiul roșu.
Peter Stas și soția sa, Aletta, dețineau deja renumitul brand și succesul ceasurilor Frédérique Constant. Compania a avut o viziune clară - de a produce ceasuri elvețiene clasice de lux la un preț accesibil. Iar ceasurile de sport nu făceau cu siguranță parte din această viziune. Stas a refuzat cu strictețe dorința distribuitorilor de a lansa o linie sportivă. Așa că ideea de a cumpăra brandul Alpina, care avea o istorie îndelungată și era asociat cu ceasurile sport, a părut o lovitură de geniu.
Prin urmare, Peter Stas a făcut câteva schițe și a mers la Köln pentru a-și prezenta proiectele proprietarilor de la acea vreme. S-a convenit asupra unei răscumpărări imediate. În anul 2002, Alpina, care aproape a dispărut definitiv de pe listele de vânzări, primește o nouă șansă.
Peter și Aletta Stas au cumpărat brandul Alpina în anul 2002
S-ar putea părea că noii proprietari nu vor avea prea mult de lucru pentru a restaura Alpina. La urma urmei, există mai mult de un secol de istorie în spatele brandului. Dar rămăsese în subconștient doar sporadic, iar publicul larg nu știa prea multe despre el. Alpina a trebuit să își dovedească calitatea aproape de la zero.
Noua locație de producție Alpina din Geneva
Dar Peter Stas a văzut în ea un potențial, așa că a prezentat prima sa colecție sport nouă la BaselWorld un an mai târziu, în 2003. De asemenea, donația a oferit Alpina un sediu nou-nouț în Plan-Les-Ouates, Geneva (din 2006), cu propriile echipe de ingineri, ceasornicari și tehnologie modernă. Acest lucru i-a permis, de asemenea, să aducă mai multe inovații în lume și să lanseze încă o dată propriile mecanisme interne.
Alpina a reușit să obțină până acum 5 noi proprietari de calibre:
Alpina a stăpânit chiar și cea mai complexă complicație orologieră - Tourbillon
Alpina adaptează și alte mecanisme, anterior ETA, în prezent mai ales Sellit, dar și celebrul Valjoux 7750, la cerințele ceasurilor sale sportive. Datorită acestui lucru calibrele din ceasurile Alpina sunt foarte durabile, precise și fiabile. În paralel, introduce câteva ceasuri excepționale, printre care Alpina Extreme Driver și Avalanche Extreme, și se prezintă încă o dată ca un ceasornicar pentru condiții extreme.
Peter Stas este un vizionar, iar atunci când Apple a prezentat Apple Watch, a simțit că aceste mici telefoane de mână vor lua o mare parte din sectorul orologeriei. De aceea a inițiat Horological Smartwatch - o mică revoluție care a combinat tehnologia modernă cu aspectul clasic al unui ceas elvețian. Horological Smartwatch au fost introduse în 2015 în modele atât pentru Frédérique Constant, cât și pentru Alpina, într-o versiune mai sportivă.
Trei ani mai târziu, Alpina a venit cu cea mai recentă inovație majoră - Alpina AlpinerX,un upgrade al ceasului Horological Smartwatch conceput pentru pasionații de activități în aer liber. Și, la fel ca în 1938, când Alpina a oferit lumii criteriile de bază pentru ceasurile sport de calitate, continuă să inoveze și să definească o nouă direcție pentru sine în industrie.
AlpinerX este supranumit "The Most Beautiful Outdoors Smartwatch"
De când Alpina a luat un nou suflu, a redevenit un brand cu un puternic spirit alpinist, pe urmele fondatorului său Gottlieb Hauser. Și creează ceasuri sportive elvețiene de lux care se mândresc cu o fiabilitate exemplară și un rafinament impecabil.
Pentru a completa povestea, rămâne să adăugăm că, în 2016, Peter Stas a vândut nu doar Alpina, ci și Frédérique Constant grupului japonez Citizen. Cu siguranță va fi interesant de văzut ce va aduce această fuziune. Iar în ceea ce privește Alpina noastră, aceasta se îndreaptă cu siguranță în direcția cea bună. Inovează acolo unde este nevoie, designul său poate impresiona și impresiona deopotrivă, respectă tradiția, respectând în același timp cele mai înalte standarde de calitate. Și respectă filozofia alpiniștilor: "Fii perseverent. Să gândească independent. Aveți încredere în instinctele dumneavoastră. Nu-ți uita rădăcinile."