Brandul Bulova – a câștigat popularitatea gangsterilor americani și a oamenilor de știință de la NASA, a ajuns pe Lună și s-ar putea să fiți surprins de toate modurile în care a fost excepțional sau primul din lume. Cum a ajuns un brand cu rădăcini cehe la apogeul orologeriei și de ce a fost aproape uitat?
Cum a început totul?
Când mii de cehi au plecat în America în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, în urma unui val de emigrare, Joseph Bulova (*1851-†1936), în vârstă de 19 ani, originar din Louny, a plecat și el spre visul american. Și nu a plecat cu mâna goală. Având asupra sa certificatul de ucenic în domeniul orologeriei, nu i-a luat mult timp să găsească un loc de muncă la Tiffany & Co.
Încă din 1860, în SUA trăiau aproximativ 20.000 de cehi, stabiliți în special în New York, Wisconsin, Illinois, Iowa, Missouri, Minnesota și Nebraska. În anii 1870, Manhattan din New York aparținea comunității cehe - puteai face cumpărături într-un magazin ceh, se publicau ziare și reviste cehe și puteai mânca mâncare cehă. Interesant este că, în 1910, peste jumătate de milion de persoane din SUA au declarat că limba lor maternă este ceha.
La acea vreme, America se afla deja în plină revoluție industrială și tehnologică, iar tânărul Bulova, influențat de energia vremurilor, dorea să înceapă ceva al său. A părăsit Tiffany și a început să își construiască propria companie, cunoscută atunci sub numele de J. Bulova & Co. A ales o locație pe o mică alee de pe Maiden Lane, în partea de jos a Manhattanului, și astfel a început să se scrie istoria brandului Bulova. Era anul 1875.
Joseph Bulova pe când era tânăr, în 1877, la doi ani după ce și-a început propria afacere.
Multe articole diferă puțin în ceea ce privește detaliile istorice. Dar dacă le "extrag" pe toate, să spunem că ar fi trebuit să fie așa: Până în 1911, magazinul de pe Maiden Lane a vândut în principal ceasuri, bijuterii și ceasuri de buzunar... Atât de bine încât, în 1912, compania a reușit să deschidă o fabrică în Biel, Elveția, pentru a fabrica ceasuri (pe atunci, desigur, de buzunar), piese de ceasuri și pentru a asambla mecanisme ornamentale.
Apoi, când a venit Primul Război Mondial, multe s-au schimbat. Chiar și conceptul de ceasuri. Joseph și fiul său, Arde, care era acum vicepreședinte al companiei, au reacționat la această situație într-un mod similar cu multe alte branduri de ceasuri: au mutat ceasurile din buzunare la încheietura mâinii.
Cu toate acestea, Bulova a fost una dintre primele branduri care a făcut această schimbare, ceea ce i-a oferit un avantaj important față de concurenții săi și a pus bazele unor procese de fabricație extinse care au catapultat brandul în vârful lumii orologiere.
Și nu i-au vizat doar pe maeștri. În 1917, Joseph a fost inspirat de Rubaiyat al popularului poet persan Omar Khayyam (tradus în engleză ca The Four Verses) și a creat prima colecție pentru femei cu același nume.
Ceasul bijuterie de damă în stil Art Nouveau purta numele poetic Rubaiyat. Fascinația pentru arta ornamentală persană poate fi observată în decor.
După Primul Război Mondial, a apărut o altă idee revoluționară: de ce să nu încorporăm piese standardizate și în ceasurile deja produse în serie? Această inovație de fabricație nu numai că a facilitat mult repararea și întreținerea ceasurilor, dar a făcut și producția mai eficientă. Desigur, aceste procese sunt astăzi banale, dar în anii 1920 era o idee revoluționară.
Joseph Bulova la o vârstă înaintată - încă fascinat de ceasuri.
"Povestea în ceea ce au fost cehii primii" sau cum a schimbat Bulova fața marketingului"
Cu aproape 150 de ani în urmă, Joseph Bulova și-a început afacerea prin construirea valorilor de măiestrie onestă, inovație și tehnologie. Și, după cum vom vedea, urmașii și succesorii săi nu numai că au păstrat principiile, dar le-au dus mult mai departe... poate în moduri pe care Joseph nu le-a visat niciodată când a deschis primul său magazin.
Acesta este, de asemenea, motivul pentru care Bulova se mândrește cu logo-ul "Istoria premierelor", în traducere liberă ca "Povestea a ceea ce am fost primii". Cu toate acestea, se pune întrebarea dacă valorile rămân aceleași și astăzi. Dar vom ajunge și la asta.
În următorii ani postbelici, inițiativa a fost preluată de fiul Arde, care a moștenit în mod clar spiritul antreprenorial și verva tatălui său. Dar, în afară de orologerie, s-a dovedit a fi un mare talent în domeniul marketingului.
Mai întâi, în anul 1920, a avut ideea de a oferi o recompensă de 1.000 de dolari pilotului care va fi primul care va traversa Atlanticul în zbor fără escală. Legendarul aviator Charles Lindbergh a făcut-o. Pentru această realizare, el a primit nu numai premiul promis, ci și posibilitatea de a fi imaginea unui ceas de mână Lone Eagle care comemorează zborul record. Vândute împreună cu fotografia lui Lindbergh, 5.000 de ceasuri Lone Eagle au fost produse imediat după zborul din 1927. S-au vândut în trei zile.
În anii următori, Bulova a continuat să lanseze ceasuri Lone Eagle din aur alb de 14k. Acesta a devenit cel mai bine vândut ceas Bulova din acea vreme. Sursa: mybulova.com
Și ce a urmat? În același an, milioane de americani care au deschis radioul au auzit "At the tone, it's eight o'clock, Bulova Watch Time". În acel moment, aceștia își puteau regla ceasurile în funcție de reclamă. A fost prima reclamă radiofonică a Bulova și, probabil, prima reclamă radiofonică pentru un ceas din toate timpurile.
Lumea a auzit prima reclamă la radio în august 1922, o emisiune de zece minute pentru Hawthorne Court Apartments din New York City.
Însă Bulova a devenit un adevărat lider mondial în ceea ce privește publicitatea televizată. La 1 iulie 1941 - în timpul transmisiunii unui meci de baseball din liga majoră între Brooklyn Dodgers și Philadelphia Phillies - America a avut parte de un ceas Bulova.
"America runs on Bulova time!" Cum a arătat prima reclamă TV din lume?
Dacă Bulova a avut succes până în acel moment, după acest succes, poate că "succes" este un eufemism. În anul 1940 a sponsorizat toate cele 20 de emisiuni radiofonice cele mai vizionate, inclusiv Charley McCarthy, Jack Benny, Fibber McGee și Molly și Major Bowes' Amateur Hour, și a fost purtat de personalități celebre și distinse. Unul dintre ei, de exemplu, este celebrul gangster american Bugsy Seagal, care a apreciat ceasul Knickerbocker de la Bulova.
Cu toate acestea, anul 1940 au adus un alt eveniment care a schimbat fața ceasului. Războiul. 1941 este anul în care consiliul de administrație, cu Arde Bulova în frunte, adoptă o rezoluție de a vinde produse pentru apărarea națională. Astfel, pe parcursul celui de-al Doilea Război Mondial, Bulova colaborează cu guvernul american pentru a produce ceasuri militare, ceasuri specializate, instrumente de aviație, mecanisme critice pentru torpile și detonatoare.
Sursa: timeandtidewatches.com
Cel mai interesant produs al acestei perioade tumultoase a fost ceasul de navigație cu specificația "A-11", supranumit și "hack". Bulova le-a făcut special pentru armata americană, iar standardele erau stricte. În primul rând, ceasul trebuia să aibă hacking (adică, acul secundar trebuia să se oprească atunci când se trăgea coroana), astfel încât soldații să poată sincroniza timpul, o marjă de funcționare de 30-56 de ore și o precizie de cel mult 30 de secunde de abatere pe zi.
După război - noul val de inovație și anii '60 de aur
Anul 1945. Poate că ororile războiului au trecut, dar multe vieți nu au mai putut fi la fel. Veteranii de război s-au întors cu consecințe pe viață și au avut dificultăți în a se reintegra în viața normală.
Pentru ei, Bulova a deschis Școala de ceasornicărie Joseph Bulova, care i-a ajutat pe veteranii cu dizabilități să învețe meserie de ceasornicar. Școala a fost dotată cu caracteristici de ultimă generație pentru accesibilitatea scaunelor cu rotile, inclusiv uși automate și lifturi foarte largi. Absolvenții școlii erau asigurați atunci de un loc de muncă liniștit și plăcut în industria orologeră. Școala a funcționat până în 1993.
Sursa: timesticking.com
În 1948, inventatorul Max Hetzel s-a alăturat echipei, ceea ce, în anii următori, a declanșat nu numai o nouă serie de inovații, ci mai ales (începând cu 1952) dezvoltarea timp de opt ani a ceea ce avea să devină una dintre cele mai importante și mai cunoscute branduri de ceasuri din America la acea vreme.
25 octombrie 1960: Bulova Accutron.
Oricine are măcar un interes trecător pentru ceasuri este probabil familiarizat cu această piesă interesantă și cu cel mai emblematic ceas Bulova. Accutron - primul ceas electronic de mână din lume a fost creat înainte de ceasul modern cu quartz pe care îl cunoaștem astăzi.
Accutron era caracterizat de un bâzâit caracteristic, care era emis de un sintonizator care vibra în loc de un ticăit.
Cu siguranță, mulți dintre dumneavoastră își amintesc probabil de Hamilton Ventura, cunoscut și sub numele de "primul ceas electronic din lume" sau "ceasul viitorului", care a existat în anul 1950. Aici, însă, era vorba (foarte simplist) de un mecanism mecanic tradițional, cu o baterie care înlocuia pana de acționare.
Cu toate acestea, cu Accutrons, inventatorul Hetzel a dus conceptul de "ceas electronic" cu un pas mai departe, introducând primul mecanism electronic fără arc sau volant - înlocuindu-l cu un oscilator care funcționa pe baza unui diapazon activat electronic cu o frecvență de 360 Hz.
Logo-ul actual al Bulova - vă amintește acest simbol de ceva?
Accutronii erau, de asemenea, incredibil de preciși pentru acea vreme: abaterea este de un minut pe lună, ceea ce a dus la o schimbare uriașă în ceea ce privește precizia cronometrării în general. Ele devin un cadou prezidențial pentru liderii mondiali și alți demnitari, iar președintele Johnson le declară cadou oficial de stat din partea Casei Albe.
Primul model Accutron, Spaceview 214, a fost renumit pentru mecanismul său inovator și pentru faptul că nu avea coroana pe o parte, ca un ceas tradițional.
În cursul aceluiași an, NASA va cere Bulova să permită ca Accutron să fie încorporat în computerele sale pentru programul spațial.
Mai exact, era vorba de așa-numitul ALSEP: Apollo Lunar Surface Experiments Package, un sistem de instrumente și echipamente științifice.
Dispozitivul de cronometrare Accutron a fost apoi instalat pe suprafața Marei Tranquillitatis (Marea Tranchilității) în timpul primei vizite pe Lună, unde Neil Armstrong și Buzz Aldrin l-au instalat într-un modul emițător special care controla sincronizarea transmisiunilor de date către Pământ. Mecanismele de cronometrare Bulova au devenit în cele din urmă parte integrantă a 46 de misiuni ale programului spațial american (care a durat până în 1980).
Cine nu cunoaște povestea celebrului Omega Speedmaster, primul ceas de pe Lună? Omega a dezvoltat-o special pentru astronauții NASA... dar au existat branduri de ceasuri mai ambițioase care au concurat cu campionii lor în domeniul orologeriei pentru acest contract. La acea vreme, Omegas învingea Rolex Daytona, Bulova Lunar Pilot (un nume pe care nu l-au primit decât mai târziu) și altele. Asemănarea dintre toate aceste ceasuri nu este o simplă coincidență.
Celebrul ceas creat după specificațiile NASA. Dacă Bulova ar fi câștigat, credeți că lumea ar fi înnebunit acum după Swatch Lunar Pilot?
În 1971, la doar doi ani de la prima și cea mai faimoasă misiune lunară, Dave Scott și echipajul său de la bordul Apollo 15 se îndreaptă spre Lună. La fel ca și astronauții, ceasul a fost supus testelor de candidatură pentru ceasul care va merge în misiune cu astronauții. Și, după cum știm, a fost ales din nou Omega Speedmaster. Dar echipajul a avut voie să ia cu el câteva obiecte personale. Așa că Scott și-a împachetat propriul ceas de rezervă Bulova Lunar Pilot. L-a folosit și ca ceas de rezervă, deoarece ceasul său Omega fațetat a avut o sticlă spartă, așa că Bulova Lunar Pilot a fost de asemenea dus pe Lună.
Scott și propriul său Bulova de rezervă, singurul ceas privat cunoscut care a fost pe Lună.
Acest Bulova au fost scos la licitație pentru 1,625 milioane de dolari (7,570milioane de lei) în 2015.
O reeditare contemporană cu quartz a Bulova Lunar Pilot:
În acest timp, Bulova a lansat un model interesant după altul, inclusiv scafandri Oceanographer, cronografe Parking Meter sau ceasurile digitale unice Computron – în prezent, puteți obține reeditări hilare și accesibile în gama Archive Series.
Reeditarea din 1973 a piesei Parking Meter, care amintește de un parcometru retro, este un adevărat succes.
Computron cu carcasă futuristă și display LED pe lateral. Acest model este adesea numit "ceasul șoferului", pentru că aspectul său permite șoferului să verifice ora fără a fi nevoit să își ia încheietura de la volan.
Modelul original "Pro Driver" din anii 1970. Sursa: watchtime.com
Dar ele sunt populare și printre programatorii care nu trebuie să își ia mâinile de pe tastatură. Piesa contemporană:
O gaură în istorie și în prezent - ce s-a întâmplat cu Bulova?
Criza quartzului! S-a întâmplat, dar cred că ne așteptam cu toții la asta. Apariția și răspândirea ceasurilor cu quartz spre sfârșitul secolului al XX-lea a schimbat pentru totdeauna industria orologieră și a mutat atenția asupra Asiei. La vremea respectivă, Europa a răspuns prin concentrarea pe producția de lux, în timp ce Statele Unite s-au concentrat pe alte tehnologii (cum ar fi software-ul și computerele). Unele branduri au reacționat la criză adaptându-se și producând ceasuri cu quartz la prețuri accesibile. Bulova se număra printre ele.
Acesta din urmă a devenit o filială a Loews Corporation în 1979 și... istoria aici este cam neclară. Nu se găsesc prea multe din fatidicul '79 până în 2008. Ceea ce știm este că inovația a încetat, producția de ceasuri s-a mutat din SUA și Elveția în Orientul Îndepărtat, iar Bulova a devenit în mare parte un ceas ieftin pe care îl poți cumpăra în diverse lanțuri de magazine de bijuterii. Am găsit chiar și o referință la el undeva, unde autorul se referea la el ca la un "ceas de mall". Astfel, declinul a fost fatal și se părea că povestea celebrului Bulova se va sfârși cu adevărat trist.
De menționat. Când un marinar și-a pierdut Bulova pe mare în 1941, probabil că nu se aștepta ca în 2008, 67 de ani mai târziu, ceasul să fie găsit pe fundul mării și să i se returneze... în stare de funcționare.
Acest lucru a devenit probabil un semn că pentru Bulova urmau vremuri mai bune. În 2008, Bulova a fost cumpărată de o companie care are multe în comun cu Bulova originală. Mai presus de toate, dragostea pentru progresele tehnologice și inovațiile interesante - Citizen japonez. Bulova a rămas în funcțiune în Statele Unite, unde își are din nou sediul la New York.
Iar vânătoarea de noi gadgeturi și renașterea brandului ar putea începe din nou. Pe lângă modelele "reîncarnate" menționate mai sus, Bulova s-a concentrat din nou pe inovație și a mai făcut până acum încă două crestături tehnologice. Primul a fost ceasul Precisionist din 2010, datorită unui mecanism de quartz UHF (Ultra High Frequency) foarte puternic, care funcționează la 262 kHz (pentru comparație, pentru mecanismele de quartz obișnuite este de 32768 Hz). Astfel, Precisionist atinge o abatere maximă de 10 secunde pe an.
Chiar și așa, Bulova nu și-a câștigat cu siguranță faima. Dar cine știe, poate că este doar o chestiune de timp. Ei bine, mi-ar plăcea să o facă.
Ne pasă de confidențialitatea dvs.
Utilizăm cookie-uri pentru a asigura funcționalitatea site-ului web și, cu acordul dumneavoastră, pentru a personaliza conținutul site-ului nostru web. Făcând clic pe butonul "Înțeleg", sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor și cu transferul datelor privind comportamentul pe internet pentru afișarea de publicitate direcționată pe rețelele sociale și pe rețelele de publicitate de pe alte site-uri.