Povestea brandului Mido - Bijuterii mecanice inspirate de arhitectură
Taguri: Despre marcă | Mido | Clasice | Tradiționale
22.11.2022 | 11 MIN
Mido. Pe hârtie, un brand elvețian perfect, care se concentrează pe mecanica de calitate. În realitate, însă, are un nume mai puțin rezonant decât merită. Dar de ce? Ce face ca brandul Mido să fie unic și care este povestea din spatele acestuia?
Încă de la început, este necesar să ne familiarizăm cu un fapt care pentru mulți este esențial, dacă nu chiar cel mai important: Mido nu este un brand elvețian independent sau o mică afacere de familie... Așa că, dacă sunteți pe urmele unui ceas cu această particularitate, vă trimit direct în altă parte. De exemplu, brandul Edox.
Astăzi, Mido face parte din Swatch Group, lider mondial în domeniul orologeriei, unde face parte din clasa de mijloc (ca Tissot, Certina sau Hamilton). Cu toate acestea, la fel ca brandurile menționate mai sus, își păstrează o personalitate distinctivă care îl face cu siguranță demn de atenție.
De la început - istoria lui Mido
Era anul 1918, 11 noiembrie. Primul Război Mondial abia se încheiase când experimentatul (și presupusul strălucit) ceasornicar George G. Schaeren a fondat brandul MIDO G. Schaeren & Co. în Biel, Elveția. Fondatorul a împrumutat numele de la expresia spaniolă "Yo Mido", care înseamnă "Eu măsor", și a stabilit ca obiectiv al brandului să devină un inovator tehnologic care să producă ceasuri de calitate cu un design atemporal. Și trebuie remarcat faptul că Mido a păstrat această tradiție până în prezent.
Fondatorul George G. Schaeren.
Dacă vă uitați la colecția actuală Mido, veți vedea mai ales ceasuri bărbătești elegante și sport-elegante... și o parte din cele de sex feminin. În trecut, însă, distribuția era cu totul alta. Mido obișnuia să se concentreze în mod special asupra femeilor.
Ceas de damă stilul art deco.
Încă din anii 1920, compania a produs ceasuri de mână de damă în stil art deco, cu carcase colorate, emailate și curele din piele uimitor de moderne la acea vreme. Cu toate acestea, chiar și ceasuri de damă de la Mido sunt demne de luat în considerare, deși nu sunt multe, în ofertă există câteva ceasuri mecanice automate de înaltă calitate (și frumoase).
29.10.2024
Galerie foto a automatelor mecanice de damă
Acest lucru nu înseamnă, totuși, că nu s-au gândit la domni. Mido a fost întotdeauna pe calea inovației, așa că nu este de mirare că s-a aruncat în domeniul pieței de automobile, pe atunci în plină expansiune. Acest lucru a dat naștere unor ceasuri pentru bărbați foarte interesante, în forma grilei radiatorului unor branduri auto precum Buick, Bugatti, Fiat, Ford, Excelsior, Hispano-Suiza și altele. Acest design a fost apoi brevetat de Mido.
Interesant este că, între 1926 și 1932, Ettore Bugatti a comandat patru serii exclusive de "ceasuri cu radiator" din aur și argint de la Mido. Carcasa, desigur, reflecta forma radiatorului Bugatti. Fondatorul constructorului auto omonim le-a oferit prietenilor, familiei și celor mai merituoși șoferi și mecanici ai săi. Această comandă specială de puțin sub 100 de piese a inclus și un ceas de aur deținut de Ettore Bugatti însuși. Acesta a fost vândut în aprilie 2021 pentru peste 250.000 de euro (aproximativ 1,1 milioane de lei).
Designul a avut un succes atât de mare încât Mido a realizat ulterior versiuni de ceasuri de mână, ceasuri de masă și ceasuri cu pandantiv pentru mulți alți producători auto, inclusiv Alfa Romeo, Buick, Chevrolet, Chrysler și Rolls-Royce. Carcasele și cadranele au fost inspirate de diferitele modele de grilă folosite pe aceste vehicule și au devenit cunoscute sub numele de "Montres de l'Automobiliste" (ceasuri de automobilist).
Cu toate acestea, Mido s-a străduit să fie inovatoare nu numai în ceea ce privește designul, ci și în ceea ce privește tehnologia. Astfel, încă din anii 1930, a inventat un sistem de etanșare, cunoscut din 1959 sub numele de Aquadura. Pur și simplu, au descoperit că, dacă pui un dop de plută special tratat (da, un dop de plută, ca cel de la un dop de vin) între carcasă și coroană (un punct critic în ceea ce privește rezistența la apă), ceasul este rezistent la apă până la un anumit punct.
Și pentru că pluta a format o conexiune perfectă cu arborele de înfășurare, Mido a reușit să garanteze impermeabilitatea chiar și atunci când coroana a fost scoasă. Astfel, de exemplu, dacă scoteai coroana unui ceas cu o rezistență la apă de până la 100 m, aveai încă cel puțin 50 m de rezistență la apă, ceea ce este o raritate.
Apoi, cea de-a doua descoperire a anilor 1930, mai exact 1934, a adus ceasul Multifort. A fost unul dintre primele ceasuri antimagnetice, cu un mecanism cu încărcare automată, plus rezistență la apă și la șocuri. Multifort a fost cel mai bine vândut ceas Mido din anii 1930 până în anii 1950.
Pentru a dovedi durabilitatea pretinsă, Mido a făcut ca Multiforty să fie testat foarte atent de către Electrical Testing Laboratories Inc. din New York. Ceasurile au fost scufundate în apă dulce și sărată timp de peste o mie de ore. De asemenea, aceștia au trebuit să suporte zece cicluri de câte 15 minute fiecare, în care ceasul a fost încălzit la 50 °C și apoi răcit la -40 °C. În cele din urmă, coroana de înfășurare a trebuit să treacă un test reprezentând 34 de ani de utilizare.
În 1939, Mido a folosit pentru prima dată un robot cu un ceas încorporat ca ambasador al său, simbolizând progresismul și robustețea ceasurilor Mido.
Robotul "Robi" a devenit atât de popular încât în cinstea lui au fost create benzi desenate despre aventurile sale.
Benzi desenate cu Robi. Mulțumesc lui Didier Storrer de la Mido pentru că mi-a trimis asta! :)
Anii 1940 au fost în general dominați de cronografe. Mido a fost primul care a introdus cronograful central (un ceas cu toate acele dispuse în centru), în 1945. Scopul legendarului ceas "Multi-centerchrono" a fost acela de a asigura o lizibilitate optimă a timpului măsurat prin mutarea contorului de minute în centrul câmpului vizual al purtătorului.
Iar în 1954, compania a introdus cel mai puternic mecanism de înfășurare din lume: sistemul "Powerwind". Acesta a fost simplificat de la 16 la 7 componente, marja de operare a fost extinsă și a fost, de asemenea, extrem de rezistent la defecțiuni.
În cele din urmă, voi menționa cel mai mic ceas automat de damă din lume, fabricat în 1967. "Mini Mido" era rezistent la apă, antimagnetic și rezistent la șocuri.
Nu-i așa că sunt magice? :)
Chiar și cu atâtea premiere, Mido nu s-a culcat pe lauri, lucru pe care l-a dovedit cu gama Ocean Star, pe care Mido a păstrat-o până în prezent.
Rădăcinile sale pot fi urmărite până în 1959, când, sub acest nume, Mido a lansat ceasuri cu o carcasă cu un singur bloc, care a eliminat orice problemă de rezistență la apă care amenința spatele carcasei. Combinația acestei caracteristici cu sistemul de etanșare a coroanei Aquadura menționat mai sus a făcut ca Ocean Star să fie durabil chiar și în cele mai dure condiții.
Scafandru Mido Ocean Star Powerwind "Rainbow" din 1961.
Interesant este faptul că nu numai Ocean Star se bazează pe această serie, ci și actuala gamă Commander inspirată de arhitectură.
În 1972, Mido a trecut sub aripa ASUAG, mai târziu SMH și, în 1985, sub cea a Swatch Group, unde a rămas și astăzi. Și-a mutat sediul în orașul Le Locle din Munții Jura și, în mod interesant, împarte curtea cu un alt gigant elvețian din cadrul Swatch Group - Tissot.
19.5.2022
Povestea brandului Tissot - Inovatori prin tradiție
Și înainte ca Mido să înceapă să pară puțin eclipsat de alte branduri din Swatch Group, a realizat două premiere tehnologice în anii 1990.
Primul a fost un ceas pentru femei, cu un ceas numit pe bună dreptate Bodyguard, cu alarmă încorporată. Și nu, nu era o alarmă în sensul unui ceas deșteptător, așa cum îl cunoaștem astăzi la ceasuri. Era o alarmă la propriu pe care o doamnă a declanșat-o când cineva a încercat să o jefuiască. Și chiar și asta s-ar putea să nu-l fi descurajat pe atacator? Ei bine, cu alarma bubuind la 100 de decibeli, exista deja o șansă de a-l respinge pe ticălos (ca să vă faceți o idee, 100 de decibeli este ceva între un burghiu foarte puternic și un concert rock)... Dar probabil că producătorilor nu le-a mai păsat de timpanele doamnei și nu mă miră că nu se mai fabrică.
O provocare mai interesantă a anilor '90 a fost WORLDTIMER, care se presupune că a fost primul ceas analogic cu indicarea fusului orar local oriunde în lume.
Ce face ca Mido să fie unic? Legătura cu muzica și arhitectura
Dacă vă uitați în jurul producției actuale de ceasuri în general, veți găsi ceasuri inspirate mai ales de sport, de natură sau de propria tradiție. Dar Mido nu urmează tendințele și, așa cum ne-a arătat istoria, a făcut întotdeauna lucrurile în felul său.
Din punctul meu de vedere, două cuvinte descriu cel mai bine designul unui ceas Mido: rafinament și atemporalitate. Aceste valori sunt apoi întruchipate prin asocierea frecventă cu motive muzicale și arhitecturale, cărora ceasul le corespunde perfect - mecanisme robuste cu design clasic (dar nu plictisitor) care transcend abisurile timpului, precum și clădirile iconice maiestuoase care inspiră ceasul, sau instrumentele cu coarde care au o durată de viață de secole.
Ceasurile din gama Baroncelli au fost create în 2006, iar aspectul lor clasic, care evocă curbele (sau tonurile) grațioase ale instrumentelor cu coarde, este prezent și astăzi în colecție.
Apoi se pune mai mult accent pe inspirația arhitecturii. Și asta pentru un motiv întemeiat. Datorită pieselor sale hilare bazate pe clădiri emblematice, Mido a intrat în atenția UIA - Uniunea Internațională a Arhitecților - în 2014.
Un ceas inspirat de Marele Zid Chinezesc din 2012.
UIA (franceză: Union Internationale des Architectes) este o organizație mondială de arhitecți fondată în 1948 în Elveția. Acesta reunește organizații neguvernamentale de arhitecți din 124 de țări. Republica Cehă (și Municipiul Arhitecților, fosta Uniune a Arhitecților) a fost unul dintre statele fondatoare.
23.3.2022
Mido Coliseum of Rome recenzii - Imposibilitatea nu trebuie să fie ostentativă
Din aceste conexiuni au apărut apoi colaborări interesante. În 2015, de exemplu, a fost organizat un concurs pentru proiectarea unui ceas. Mido a selectat trei designeri de ceasuri profesioniști pentru a proiecta și dezvolta un ceas în ediție limitată inspirat de Big Ben din Londra. Designerul câștigător, Sébastien Perret, a fost selectat de un juriu format din Es Mohamed, președintele Uniunii Internaționale a Arhitecților, Franz Linder, președintele Mido, și publicul larg (vot online).
Ca urmare a afecțiunii sale pentru arhitectură, Mido și-a schimbat sloganul în "Inspired by Architecture" în 2017. Ulterior, compania a lansat o campanie interactivă, #BeInspiredByArchitecture, și o călătorie de 12 săptămâni în jurul lumii pentru a descoperi 12 orașe și a vizita 60 de repere iconice pentru a alege unul care să inspire designul noului său ceas. În cele din urmă, Muzeul Solomon R. Guggenheim din New York a fost ales ca sursă de inspirație pentru acest ceas, care a fost prezentat în octombrie 2017 în cadrul unui eveniment exclusivist la New York.
Prin comparație, Muzeul Guggenheim:
Cei trei piloni pe care se sprijină brandul Mido
Filozofia Mido se bazează pe trei valori: inovație, estetică și funcționalitate.
" Brandul Mido împărtășește aceste valori fundamentale cu unele dintre bijuteriile arhitecturale iconice din care se inspiră pentru colecțiile sale", spune Swatch Group.
Inovația a fost menționată mai sus, la fel ca și estetica ceasului, care impresionează prin aspectul său clasic discret și conceptele interesante. Să aruncăm o scurtă privire asupra funcționalității. Mecanismele, materialele și durabilitatea generală a ceasului Mido.
Interesant este că Mido oferă aproape exclusiv ceasuri mecanice. Și asta este ceva care nu este foarte comun în orologeria contemporană din această categorie. Desigur, în trecut ați fi întâlnit o mână de ceasuri Mido cu quartz, dar colecția actuală oferă doar frumusețea mecanicii complexe.
Mecanismele sunt decorate cu dungi de Geneva, șuruburi albastre și poduri ghioșate sau cu granulate.
În prezent, Mido preia mecanismele ETA ca model pentru alte branduri Swatch Group și nu de puține ori le modifică. Ceasul lor emblematic este Calibrul 80 cu o rezervă de putere de 80 de ore, în timp ce ceasurile cronograf (cu mecanisme certificate pentru precizie) și cronografele automate (Calibrul 60) sunt, de asemenea, prezentate frecvent. Fiecare ceas cronograf este identificat printr-un număr gravat pe mecanism.
Mido folosește, de asemenea, materiale premium. Ceasurile de damă sunt adesea încrustate cu perle sau diamante autentice. De asemenea, există și variante aurite sau din titan, însă cea mai mare parte a colecției este din oțel inoxidabil. Sticla este, bineînțeles, din safir și este întărită pentru o rezistență mai mare la impact. Mido aplică adesea un strat anti-reflexie pe ambele fețe.
Ceasurile mai sportive sunt echipate cu luminozitate Super-LumiNova, care are proprietăți luminoase excelente.
Curelele sunt întotdeauna cusute manual și confecționate din piele naturală.
Mido astăzi - și un pic de reflecție
De ce un brand atât de promițător este acum mai mult sau mai puțin în umbra contemporanilor săi elvețieni? O comparație cu, de exemplu, brandul Tissot (la același nivel în piramida Swatch Group), care se află în prezent în lumina reflectoarelor.
Cea mai vizibilă diferență este în domeniul parteneriatelor și al cooperării cu lumea sportului. În timp ce Tissot a încheiat parteneriate cu nimic mai puțin decât Turul Franței, Moto GP, NBA etc., brandul Mido, care nu se ocupă cu cronografe de quartz super-precise în stil racing, nu are prea multe de oferit. Cu excepția, poate, a emblematicului Ocean Star, care le-a adus un parteneriat cu evenimentul Red Bull Cliff Diving World Series în 2019, dar asta e tot.
Dar acest lucru nu este un lucru rău, iar mulți vor aprecia înclinația spre domenii culturale mai rafinate, cum ar fi colaborarea cu arhitecții menționată mai sus. Cu toate acestea, acest domeniu nu va atinge niciodată popularitatea sportului.
O altă distragere a atenției este, probabil, faptul că nu există aproape niciun ceas cu quartz în gama Mido. Mido se încăpățânează să își mențină mecanismul, ceea ce mi se pare destul de respectabil, în ciuda (sau tocmai pentru că) și-a închis calea către o gamă mult mai largă de clienți.
Dar Mido nu este menit să fie pentru toată lumea. Nu este un brand de neratat pe care masele să îl dorească. Doar printr-o cercetare și deliberare îndelungată vă va conduce la Mido și poate că la a doua vedere (și cu atât mai mult) veți fi impresionați de precizia și flerul acestor bijuterii mecanice elvețiene.
25.5.2022
Mido Commander Gradient recenzii – Un ceas care tachinează imaginația