Swatch - Povestea companiei care a salvat orologeria elvețiană
Taguri: Despre marcă | Swatch | Clasice | Fashion | Tradiționale
20.5.2022 | 8 MIN
Mulți au auzit cu siguranță cel puțin o dată de celebrul brand de ceasuri Swatch. Poate că unii îl cunosc pe dl Hayek ca fiind unul dintre salvatorii întregii industrii orologiere din Elveția. Dar chiar și cei mai mari pasionați de ceasuri nu cunosc adesea întreaga poveste a acestui remarcabil ceasornicar. Să aruncăm împreună o privire de la început.
Născut în anii '80, dar își amintește de Revoluția Franceză
În 1735, Jehan-Jacques Blancpain a deschis un atelier de ceasornicărie la etajul al doilea al propriei case și s-a înregistrat ca ceasornicar în orașul său natal, Villeret. Astfel, a fondat cel mai vechi brand de ceasuri din lume care există și astăzi. L-a numit Blancpain după numele său și, timp de aproape 200 de ani de succese și eșecuri, a rămas în mâinile familiei. Dacă ar fi rămas așa, poate că nici măcar nu aș fi scris acest articol ca rezultat.
Blancpain și-a amenajat atelierul în icinta propriei case. Compania a rămas în mâinile familiei timp de 7 generații. În prezent, se mândrește și astăzi cu titlul de cel mai vechi brand demn din lume.
La exact 40 de ani după Blancpain, Abraham-Louis Breguet, acum o legendă în domeniu, și-a deschis atelierul din Paris și este responsabil pentru inovații precum tourbillonul. A devenit o celebritate în timpul vieții sale, chiar și cuplul regal francez admirându-i lucrările.
Una dintre cele mai faimoase piese din atelierul său este Breguet nr. 160, realizat pentru regina Maria Antoaneta de către prietenul și, probabil, amantul ei, contele suedez Hans Axel von Fersen. Este unic în ceea ce privește numărul de complicații, 23, și este încă al cincilea cel mai complicat ceas mecanic din lume. De asemenea, interesant și avansat este cadranul din sticlă, astfel încât este posibil să se vadă mecanismul prin el. Se spune că regina însăși a venit cu această idee. Cu toate acestea, abia în 1827, la 34 de ani după moartea Mariei, fiul lui Breguet a finalizat capodopera.
Breguet nr. 160, cunoscut sub numele de Marie-Antoinette, este unul dintre cele mai complicate ceasuri din lume. În 2004, N. Hayek i-a provocat pe ceasornicarii de la Breguet să creeze o replică exactă. Sursa: Breguet.com
Dar de ce vorbesc despre Blancpain și Breguet? Articolul ar fi trebuit să fie despre istoria brandului, care a fost fondat mai mult de două secole mai târziu, mai exact în 1983. Cu toate acestea, nu este doar presupunerea mea că o mare parte din succesul Swatch, am putea spune chiar meritul, este al Swatch Group ca întreg. Aceasta include Blancpain și Breguet, dar și Omega, Jaeger-LeCoultre, Tissot, Certina și altele.
Îmi place să folosesc analogia cu Volkswagen. Diferitele branduri din grup utilizează unele componente comune. În același timp, acestea își păstrează identitatea și ideologia corporativă. De asemenea, în general, cu cât un anumit producător se află mai sus în ierarhia asociației, cu atât mai mult mașina (în cazul nostru, ceasul) este făcută de el însuși. Așadar, da, Swatch este doar un tânăr în lumea orologeriei, dar filialele sale ar putea spune multe povești celor mai în vârstă dintre noi.
Drumul spre glorie
Cum a reușit Hayek să creeze cel mai mare imperiu de ceasuri din lume pornind de la aproape nimic? În primul rând, trebuie să ne uităm la starea orologeriei elvețiene în anii 1970 și 1980, din cauza așa-numitei crize a quartzului.
Totul a început, chiar dacă la început a fost subtil, când brandul japonez Seiko, până atunci mai puțin cunoscut, a venit pe piață cu modelul Astron în ziua de Crăciun din 1969. Acesta a fost primul ceas de mână cu mecanism cu quartz care a fost vândut la liber. Cu un preț de peste 1.200 de dolari americani, ceasul concura mai mult cu mașinile, dar cutia Pandorei fusese deschisă. Iar în anii care au urmat, casele de ceasornicărie (în special cele japoneze) au început să se întreacă pentru a vedea cine poate dezvolta cel mai precis și mai ieftin ceas cu quartz.
În 1969, Seiko a introdus primul ceas cu mecanism de quartz disponibil în mod liber. Acest lucru a declanșat așa-numita criză a ceasurilor cu quartz. Dar chiar dacă nu ar fi fost Seiko, ar fi venit altcineva...
Elvețienii, după ce au perfecționat timp de secole mecanismele mecanice, nu mai puteau să își vândă ceasurile lor obiectiv inferioare, învechite și mai scumpe. Unii au venit cu propriile lor ceasuri cu quartz, și așa a apărut modelul Rolex Oysterquartz, acum puțin cunoscut. Alții nu s-au "coborât" niciodată până acolo, dar au supraviețuit datorită prestigiului lor, mă gândesc în special la Patek Philippe. Restul au dispărut pur și simplu sau s-au apropiat de pragul extincției.
Dar, probabil, ați ghicit corect că nu acesta este sfârșitul poveștii și că producția elvețiană nu este în cărțile de istorie. A intrat în scenă Nicolas Hayek, menționat mai sus. La sfârșitul anilor 1980, un grup de bancheri elvețieni i-a cerut să îi ajute să lichideze două grupuri de ceasornicari, SSIH și ASUAG. Dar Hayek a avut o viziune. El credea că industria orologieră din Elveția încă mai avea potențial.
Nicolas Hayek credea că orologeria elvețiană are un viitor chiar și în epoca ceasurilor cu quartz.
A reușit să convingă diverși investitori de acest lucru, ceea ce, retrospectiv, pare evident, dar din punctul de vedere al vremii a fost un succes incredibil. A început imediat să modernizeze producția, dezvoltarea și, poate cel mai important, marketingul pentru toate brandurile din ambele concerne. Și a reușit. I-a salvat de la dispariția imediată, dar era departe de a fi câștigat. O guvernanță corporativă deficitară a contribuit fără îndoială la această problemă, dar problema a fost îngropată în altă parte, și anume în competiția japoneză menționată mai sus.
Hayek avea nevoie de un produs nou, ceva care să readucă vitalitatea și să întinerisească industria elvețiană. Și acesta avea să fie ceasul Swatch (și în curând întregul brand). Cum a fost revoluționar? Aș putea începe să vorbesc despre maturitatea tehnică și progresivitatea lor. A fost, de exemplu, primul ceas fabricat complet automat de mașini, fără intervenție umană directă. Aceasta și alte inovații au reușit să reducă costurile de producție cu aproximativ 80%, fără a compromite precizia sau calitatea.
Dar eu văd altceva ca fiind principalul lucru, au venit cu o nouă mentalitate, ce trebuie să servească, cui sunt destinate... De aici și numele Swatch. Nu este doar o abreviere pentru "ceas elvețian", așa cum se crede în mod obișnuit, ci, mai ales, pentru "second watch", adică un al doilea ceas. A fost conceput ca un accesoriu de modă relativ accesibil, l-aș numi un produs de consum.
„Ceasornicăria elvețiană nu înseamnă doar ceasuri de lux. Swatch este la fel de valabil ca și Breguet! Cu o ocazie oficială, i-am oferit reginei Spaniei un ceas cu vârf de diamant. Încă îmi amintesc privirea dezamăgită de pe fața ei. Pentru că a venit de la mine, spera la un Swatch!". Nicolas Hayek
Swatch-urile nu erau menite să înlocuiască singurul ceas pe care îl avea cineva, ci să completeze garderoba. Treptat, ceasurile Swatch au fost disponibile în aproape orice culoare, formă și funcționalitate. Toată lumea a ales, adesea mai multe piese. Dacă exista o problemă, se cumpăra unul nou.
Swatch-urile trebuiau să fie "al doilea ceas". Dacă l-ați pierdut sau ați avut o altă problemă, pur și simplu ați primit unul nou.
Cred sincer că Hayek însuși nu a avut o astfel de atitudine față de ceasuri, ci le-a iubit mai mult decât orice altceva. Cu toate acestea, știa că nu toată lumea este ca el, nu toată lumea apreciază precizia fiecărei roți, șuruburi, rubin. Și pentru a supraviețui în această lume frumoasă, a trebuit să atragă atenția asupra ei într-un mod diferit, chiar și cu un accesoriu de modă. A reușit, construind o uriașă superputere nu doar în domeniul afacerilor, ci mai ales în cel al orologeriei, de la ceasul pentru copii Flik Flak la calendarele perpetue din vitrinele de pe strada Paris din Praga sau chiar din Paris, pe Champs-Élysées.
Iar quartzul, care a fost văzut ca fiind viitorul, este acum învechit și este considerat de către pasionații de ceasuri mai mult ca o unitate "secundară" pentru ceasuri. Personal, nu cred că acest lucru este întotdeauna corect, chiar și mecanismele cu quartz pot fi cât de cât interesante, ca de exemplu, mecanismul 9F de la Grand Seiko. Totuși, înțeleg de ce unii spun că nu are suflet, e rece…
Swatch astăzi. Încotro se îndreaptă?
Nicolas Hayek a murit de mai bine de 10 ani. Swatch este condusă de fiul și omonimul său la fel de capabil, împreună cu sora sa Nayla. Compania este înfloritoare, încă în creștere. Pe lângă ceasuri, produce și bijuterii de lux, după ce a cumpărat celebra companie americană Harry Winston din New York.
El face experimente în domeniul ingineriei electrice. Aceasta furnizează mecanismele sale sub brandul ETA în întreaga lume, atât asociațiilor mari, cât și micilor ateliere independente. Cu toate acestea, nu mă pot abține să nu am impresia că se află doar pe valul succeselor sale timpurii. El nu vine cu nimic nou. Din când în când, brandurile grupului introduc un model diferit. Tissot, de exemplu, nu se culcă pe lauri. Cu toate acestea, Swatch însuși nu a prezentat nimic cu adevărat nou în aproape patru decenii, iar acest lucru nu poate dura la nesfârșit.
„În Elveția, producem ceasuri în 165 de fabrici. Smart iese de pe liniile de producție din Franța. Și asta nu este tot: noua noastră companie Belenos va crea infrastructura necesară pentru a produce energie curată. Sunt optimist. Unii ar spune că e o nebunie." Nicolas Hayek
Permiteți-mi să pun din nou întrebarea. Încotro se îndreaptă? Ca să fiu sincer, nu știu. Eu doar sper și cred că este undeva. Poate că nu se întrevede o a doua criză a quartzului sau criza unei alte unități alternative de ceasuri. Mai degrabă, va fi vorba de dispariția întregii industrii a ceasurilor. Dar asta va dura o vreme, cel puțin. Și sunt de părere că, din punct de vedere uman, eternul.
Cu toate acestea, este inevitabil să existe o problemă, fie că este vorba de un concurent pe piață sau de ceva fără precedent. Este doar o chestiune de timp. În momentul de față, Swatch este departe de a fi pregătit pentru acest lucru. Pe de altă parte, poate că o problemă este exact ceea ce este necesar. Criza obligă la adaptare și, prin urmare, la inovare.
Swatch este, fără îndoială, regele lumii ceasurilor. Doar timpul va spune dacă va rămâne așa și în anii următori. Dar un lucru este sigur, fără ea, lumea ar arăta foarte diferit.
Nicolas Hayek (1928-2010) a fost un antreprenor care a reușit să resusciteze multe companii de ceasuri. În 1983, a fondat brandul Swatch, după care întregul grup a primit numele său ulterior. El era cunoscut pentru opiniile sale deschise și pentru spectaculozitatea sa. "Da, un antreprenor creează produse, bogăție și locuri de muncă prin depășirea obstacolelor, dar un antreprenor este, de asemenea, un artist. Totul vine din plăcerea de a crea. Nu am lucrat nici o oră, m-am distrat toată viața mea!"
S-ar putea să vă intereseze:
13.5.2022
Swatch x Centre Pompidou - Un ceas ca o galerie pariziană