O explicație a scării logaritmice pentru muritorii de rând

Taguri: Tehnologie și concepte | Clasice | Aviație

Cu puțină perspectivă, un ceas cu o riglă de calcul poate fi considerat o versiune preistorică a unui smartwatch. Conceput inițial pentru oamenii de știință și matematicieni, mai târziu principalul atu al majorității piloților de avion de pe toate continentele. Cu toate acestea, nu toți suntem piloți sau matematicieni, așa că, oricât de interesant ni se pare acest instrument, din punct de vedere al funcționalității poate reprezenta o mare necunoscută. Deoarece ar fi mai mult decât trist să lăsăm această capodoperă să cadă în adâncurile uitării, în rândurile următoare voi încerca să vi-l prezint în cel mai simplu mod posibil, folosind bunul simț.

Câteva noțiuni de bază

Numerele ciudate de pe ceas

Tahimetric, recensământ, telemetric... Aceste scale de pe ceasuri au o funcție. Logaritmic este un calibru ceva mai greu. Este, fără îndoială, unul dintre cele mai interesante și, în același timp, cel mai complicat de întâlnit pe un ceas. După cum sugerează oarecum și numele, se bazează pe principiul regulii de calcul, care este un fel de relicvă în zilele noastre. Înainte de apariția erei digitale, aceasta servea drept ajutor mecanic pentru înmulțirea și împărțirea numerelor. Ei bine, cum omul este inventiv prin natura sa, ideea de a încorpora această funcție într-un ceas de buzunar a apărut în timp. În afară de aplicația științifică, intenția era clară - să servească drept ajutor pentru piloții de avioane în calculele necesare efectuate în timpul zborului. Consumul mediu de combustibil, viteza aerului, distanța, toate acestea fiind informații cruciale pentru un pilot care să le afle cu ajutorul unui astfel de ceas.

Logaritmické stupnice využívali především letci

Cântarele logaritmice au fost folosite în primul rând de aviatori

Întoarcerea lunetei spre rezultat

Principiul se bazează pe două scări diferite. Cea exterioară, care se întinde cel mai adesea în jurul circumferinței cursorului (sub cursor la unele modele). Cea de-a doua cifră interioară este apoi plasată sub cursor, întotdeauna în jurul cadranului. Lucrul constă în rotația bidirecțională a lunetă exterioară, cele două scări acționând împreună ca o scală. Scara interioară este fixă, toată manipularea are loc pe lunetă exterioară. Dacă știți cum să o faceți, prin interacțiunea dintre ele, ele pot fi folosite pentru calcule matematice simple. Înțeleg că, după o scurtă descriere, nu este chiar ușor să vă imaginați așa ceva, așa că voi încerca, într-un mod digerabil pentru toată lumea, să dau câteva exemple în practică.

Înmulțire

Exemplu: 12x7
Pentru a ajunge la rezultat, ne va interesa cifra 10 de pe scara interioară. Vom compara cifra 12 de pe scara exterioară cu cifra 10 menționată mai sus de pe cea interioară. Acum să ne întoarcem la partea interioară pentru a căuta cifra 7. Rezultatul este afișat direct față de cifra 7, 84.

Cum înmulțim 12x7?

Împărțind

Exemplu: 120:8
În cazul împărțirii, este chiar un pic mai ușor. Amintiți-vă doar că divizorul, care în acest caz este numărul 120, trebuie să se afle întotdeauna pe luneta exterioară. Aliniați numărul 120 cu numărul 8. Din nou, vom merge cu numărul 10 pe luneta interioară. De fapt, vizavi de acest număr veți găsi rezultatul, răspunsul este 15.

Exemplu de împărțire 120:8 pe scara logaritmică

Un exemplu practic

Un pilot știe că mai are 84 de galoane în rezervor, iar consumul său mediu este de 12 galoane/oră. Astfel, el calculează cât timp mai are până când rezervorul va fi complet gol. El aliniază numărul 84 de pe lunetă exterioară cu numărul 12 de pe cea interioară. El se va orienta acum în funcție de numărul 60 de pe luneta interioară. Vizavi de acest număr va găsi numărul 42, caz în care trebuie să adauge un zero, adică 420, astfel încât rezervorul va oferi 420 de minute de zbor.

Cât timp va dura combustibilul pilotului dacă consumul mediu este de 12 galoane pe oră, iar capacitatea rezervorului este de 84 de galoane?

Diferențe de amplasare la scară

În timp ce funcția acestei lunete rămâne aceeași, mărcile au propriul mod de a trata plasarea ei. După cum puteți vedea la Citizen's Promaster Sky Pilot, ambele cântare sunt amplasate sub geam. În acest caz, operăm lunetă cu o coroană suplimentară (cel mai adesea în partea stângă).

Promaster Sky Pilot od Citizen má obě stupnice pod sklíčkem

Citizen's Promaster Sky Pilot are ambele scări sub lunetă

Dar Citizen oferă și o a doua variantă, de exemplu la Promaster Sky Super Skyhawk, unde lunetă exterioară se află chiar pe marginea ceasului, deci nu se află sub geam, ci în jurul acestuia. Aici nu găsim coroana suplimentară pentru rotație, dar se pot observa mici proeminențe în jurul marginii. Așadar, ne rotim cu ajutorul acestor urechi sau rotițe.

JIný model od Citizen, Promaster Sky Super Skyhawk, má vnější otočnou lunetu z vnější strany sklíčka

Un alt model de la Citizen, Promaster Sky Super Skyhawk, are o lunetă rotativă externă pe partea exterioară a glisierei

Bineînțeles, apoi depinde de designul mărcii respective, unele adaugă numele unităților de măsură pe lunetă, altele doar numerele. Marginile lunetei pot arăta apoi ca o roată dințată, de exemplu pe modelul Prospex Sky de la Seiko.

fdsfsdf

Luneta pivotantă exterioară are zimți, ceea ce facilitează rotirea acesteia

O notă mai clasică poate fi văzută apoi pe ceasul Orient Sport Quartz. Deoarece sunt multe numere de înghesuit pe cântar, dimensiunile lor nu sunt cele mai mari. Lizibilitatea, prin urmare, poate fi o mică provocare pentru unii.

Orienty v řadě Sport v quartzu mají obě stupnice vnitřní, k otáčení se používá speciální korunka

Orienturile din gama Sport Quartz din gama Sport au ambele scări în interior, cu o coroană specială folosită pentru a roti scala

Un ceas pentru piloții "echt"

O versiune ușor hibridă a scalei logaritmice merită cu siguranță menționată, unde în locul cifrelor clasice de pe lunetă interioară găsim gradele. O astfel de specialitate este oferită, de exemplu, de fosta marcă americană Hamilton (acum parte a Swatch Group). Ceasul este folosit pentru a calcula traiectoria ideală de zbor în raport cu acțiunea vânturilor laterale. Prin urmare, este clar cine va folosi o astfel de funcție și în ce condiții. Pentru un pilot, poate fi un vis devenit realitate, dar dacă nu zburați în nori, probabil că nu vă va spune prea multe. Hamilton oferă această scală unică pe unele modele din colecția Khaki Aviation.

Hamilton Khaki Aviation X-Wind jsou libůstkou pro piloty a milovníky aviatiky

Hamilton Khaki Aviation X-Winds sunt un deliciu pentru piloți și pasionații de aviație

Pionierii elvețieni

Dacă începem să vorbim despre istoria scării cu rigla de calcul pe ceasuri, este obligatoriu să menționăm cel mai mare pionier al acesteia. În 1940, în timp ce cel de-al Doilea Război Mondial făcea ravagii cu un final incert, compania elvețiană Breitling a obținut un brevet pentru ceasul Chronomat cu scală logaritmică, care a fost lansat doi ani mai târziu. Willy Breitling, proprietarul companiei, se poate lăuda acum în fața lumii cu primele cronografe cu scală logaritmică. La acea vreme, cronometrele erau promovate mai mult ca ceasuri pentru nevoile inginerilor, matematicienilor și oamenilor de știință.

Jedny z nejznámějších pilotek Breitling Navitimer

Primul Breitling Chronomat cu scală logaritmică

Un pas evolutiv a fost crearea, în 1952, a modelului Breitling Navitimer, devenit acum legendar. Numele provine de la un compus al cuvintelor englezești navigation and timer-navigare și cronometru. Modelul Navitimer a fost pus în vânzare în 1954, când Breitling a creat o campanie de marketing destinată în mod special industriei aeronautice. Succesul a fost uriaș, iar ceasul a început încet, dar sigur, să împodobească încheieturile celor mai mulți piloți din întreaga lume. Navitimer-urile originale sunt acum un adevărat obiect de colecție, așa că nu va fi ieftin sau ușor să găsești unul. Valoarea artistică a acestui ceas magnific este evidențiată de faptul că a fost produs iar și iar într-o haină mai nouă de-a lungul deceniilor. Este de necrezut, dar cel mai recent model al lor de până acum a fost lansat în 2018!

Breitling Navitimer a apărut pentru prima dată pe piață în 1954

De-a lungul anilor, și alți producători s-au alăturat, iar dintre cei mai cunoscuți, astăzi putem vedea scara cu rigla de calcul pe ceasuri de la mărci precum Seiko, Citizen, Orient, Casio etc. Cândva un instrument important al Forțelor Aeriene, acum este mai mult o chestiune de tradiție și stil.

Arta este eternă, chiar dacă avem un calculator

Sigur, dacă îți pun pe birou un ceas cu o astfel de scală și lângă el un telefon mobil ultra-inteligent cu un calculator, vei ajunge întotdeauna la cea de-a doua opțiune. Dar nu asta este ideea. Permiteți-mi să vă dau un mic exemplu. De ce aș cumpăra o mașină de epocă veche și scumpă care, în plus, e și atât de nașpa? De ce cumpără oamenii tablouri care valorează milioane de euro? De ce mi-aș dori un ceas cu o riglă de calcul? Pentru că arta și tradiția încă mai au greutate în zilele noastre. Și ar trebui să privim un astfel de ceas în același mod.